Sunday, November 6, 2016

Morning exercise at Taman Tasik Titiwangsa

Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu!


Well, dah lama xbuat aktiviti weekend dengan beriadah. Tak kisah la sama ngan family atau kawan. Alhamdulillah masih berkesempatan untuk adakan masa bg tujuan tersebut. Kebetulan ada close friend yang sama2 a time killer twun spending weekend dia kat kl ni ajak beriadah, mmg just says 'ON' terus la untuk buat aktiviti beriadah pagi sabtu semalam. Destinasi baru bagi aku untuk beriadah iaitu kat Taman Tasik Titiwangsa. Dulu masa kecik2 igt tmpt ni tempat dating jek ada lagu yang berkaitan pasal tmpt ni sebut pasal dating place. Nampak tak pengaruh lagu dan media massa pada kanak2 sebb tu kene screening info kalau nak sampaikan pada kanak2.

Ok, kat sini parking lot mmg xbyk, padahal ramai sangat pengunjung datang. So, since mgkin polis trafik pun phm situasi tersebut maka boleh la parking kat tepi2 jalan berhampiran taman tersebut as long as tak menghalang lalu lintas k. Kalau rasa terdesak sgt xde parking tu silalah jangan menyusahkan org ramai. Be considerate, people! Letak inisiatif tinggalkan nota bertulis no fon kowg atau tarikla hand break dan free gear (bg yang auto tu). 

Kemudahan kat sini banyak, like toilet sebesar2 kawasan tasik ni yang aku jumpa sampai 3 ok tapi kene sediakan 20sen sekali masuk. Toilet bersih ye. Kedai makan and jualan food truck pon ada. So, kalau lapar or tlupa bawak air, just sediakan duit utk berbelanja kat situ nnti. Aktiviti yang kowg boleh buat seperti sendiri atau beramai ialah strolling berjalan kaki, berjogging, berbasikal, ber'roller blading', berkayak, bermain taman permainan, berbadminton, dan aktiviti senaman berlagu macam senaman aerobik. 

Bg sesiapa yang nak berbasikal, ada 2 tmpat perkhidmatan sewa basikal kat situ. Basikal pula byk jenis, persendirian, double dan triple seat. Tapi aku terlupa plak nak tanya sewaan dia macam mana kira. Mula2 tu lps jogging 3 round ingat nk berbasikal tapi senaman aerobik tema tarian etnik lebih mengujakan terus lupa dgn basikal, hehhee! Semalam,  kat situ ada dua aktiviti senaman iaitu gerakan taici dan senaman aerobik irama etnik. So, kowg boleh jek join rhe crowd. Macam aku aku join senaman aerobik tu, gerakan tarian etnik payah and nmpak simple tapi fokus lower part. Mmg best! 

 Bagi track jog dia xtak la lembut, so pastikan pakai kasut yang bersesuaian la tapi siapa yang ada masalah kaki tu ye. Track larian tu utk kawasan yang besar can reach 2500m dan yang kecil can reach 1500m. Since aku first time datang situ, aku suka explore so aku try both track. Yang best kat situ ko tak bosan sebab ko enjoy the scenery kat situ. Kalau nk cuci mata pon boleh, sebab ramai jek gadis2 dan lelaki bujangan kat situ. Make sure nak ngorat jgn guna cara 'lame' (english words lame) ye, loser namanyer. Yang kelakarnya, dalam niat fokus beriadah tu pun ada orang nak kenal siap follow jek track kita plak, tapi since tak de intention nak berkawan jgn bg harapan ye. So ckap la 'dah ada tunang ke, lagi dua bulan nak kawin ke' kalau dia tgk cincin, ckp jek cincin tak pakai takut hilang masa riadah, senang. Tapi macam aku, dia kata nak kenal and mintak no fon, aku jawab 'kita xde hp' pastu senyum and beredar sambil cakap 'see you when u see you'. Padahal, hp clearly kat tgn attached dgn headphone lagi ko. That's not being rude, tapi a clearly sign yang ko reject tanpa direct converse and tak kasar pon.

  
 
 Macam ni punya selekeh pon ada orang nak kenal?

Then, seperti biasa mesti nak capture sedas dua picture la kan, says that i've been here!


Buat sikit kardio kat sini k.

 
 
Scenery boleh tahan ok la. Tapi landscaping kalau di upgrade kan lagi awesome!

 
Kerjasama workout gitu 😝

After tu, since lupa nk breakfast, kteowg pergi brunch terus sebab dah lapar kan. Sebelum jangan lupa minum air detox ye. Simple jek, ko letak hirisan lemon dalam 2-3 slices perah dah letak jek dalam 2.5L air. Keperluan air make sure, 8 gelas minimum. Kalau haus minum, elakkan 30 min before or after makan tau, tak bagus utk percernaan. Kteowg explore tmpt makan kat Kg Baru. Terjumpa Pekan Station. Aku pernah nak makan dinner kat sini sebab ramai reviewers ckp western food dia kat sini sedap dan murah. Yup, kalau tgk dr menu dia mmg macam tempting dan harga dia murah. Tapi malam yang ktewog nk makan tu, xde seat, so kteowg makan kat kdai thai berdepan dgn dia, sedap dan murah jugak. Kat situ mmg byk kedai makan. Back to Pekan Station ni, dia warung tau bukan cafe hipster ye, mmg kalau kowg dtg jgn expect nak selasa and ada seat kosong tau. Macam aku, semalam sampai pun ad satu jek table kosong walupun waktu breaksfast dah terlampau still ada jek org mkn lagi. Menu sarapan jangan la ingat ada serve western k. Kowg boleh makan roti canai style melayu, mee sup, soto, nasi lemak berlauk, lontong, mee, bihun and keow teow goreng yang mmg dah masak. Aku makan lontong and mmber aku makan nasi lemak lauk ayam. Not bad la masih ada rasa dan pada aku still mahal gak sebab lontong lauk ayam masak merah, nasi lemak lauk ayam masak merah, 2 air suam kena rm14. Tapi masih kena datang nak rasa western food dowg yang famous tu.

 
 
Ni warung Pekan Station tu, seat dia xbanyak maklumlah warung betul2 tepi jalan. 

Lepas tu, kteowg gerak ke Ampang Sports Planet Futsal untuk bagi sokongan kat another geng masa degree aku lawan futsal. Dia kate dia ditangkap muat join. Aku knl dia, kalau dalam darah dah biasa bersukan, bagi la sukan apa jek insha allah boleh main. Sebab aku dulu pun masa degree selalu kena main tangkap muat jek. Geram jek tgk org main futsal, aku pon baru main futsal the day before dan tak sangka, otot2 kaki aku still ada memory main futsal 2007 dulu. Siap pandai main gelecek kot, hehehe. Ni mmg kene cari group yang main futsal lps ni nk test power plak. 

 
Ni geng sesemak aku waktu degree, lima sekawan. Aku ngan dia jek single lagi tapi 2-2 ni tak pernah bosan hidup single, ada jek aktiviti nak buat and discover. Semalam masa aku datang baru la dia ada peluang main game. Tak nampak dia baru first time main sbb dia played role defend very well, good job dear!
 
 
Dalam game tu team dia menang. Tapi tu jgk la game last team dia. Kalau lah coach dia masukkan dia awal, confirm leh g ke semi final and final kot, hehehe! Geng2 aku nampak ordinary and low profile, tapi ktewog power serba serbi weh.

Lama jugak la aku kat court tu tgk orang main  futsal dalam dua jam gak la sebab kawan aku lagi sowg tu mendobi dulu. Sambil2 update citer ngan member sambil, buat aktiviti beriadah, 2in1 fully utilize masa ko. Satu yang aku perasan to win the game, kowg perlu:
1) great team. Team yang boleh cooperate, semua take part and faham role masing2 and blended each role very well. 
2) great skill and techniques. Ni value added. 
3) rezeki. Kadang2 both kat atas belum penentu kowg boleh win. So, doa penting ye before the game. Remember, usaha followed dgn tawakkal. 

Dan after that, balik umah mmber aku untuk mandi, solat dan bersiap keluar balik untuk shopping and makan lagi. And we ended to go tu ampang point and Quill City Mall. Something happened in Quill City Mall and will be sharing for the next entry. 

Ok that's all for sharing. Happy weekend semua. 

No comments:

Post a Comment