Wednesday, November 30, 2016

Congratulation Sahabat

Ni throwback punya majlis konvo UPM. Entri ni khas untuk antara sahabat yang istimewa dalam hidup aku. 

Yang pertama namanya ialah Syu 
 
Dia ni actually junior aku masa degree. Xpernah sekuliah pon. Tapi kteowg pernah bekerjasama satu kumpulan masa untuk ktewog ambil Kursus Kepimpinan Pelajar UPM. Dalam aktiviti tu (sebenarnya aku lupe aktiviti apa yg kumpulan kita organize waktu tu) tapi aku dicalonkan sebagai timb. pengarah, dan dia AJK. Aku mmg bernasib malang sll kena pick up pgg jawatan. Waktu tu aku barely know her and kteowg xrapat, just bekerjasama sbg satu kumpulan. Muka dia garang barangkali x nampak mesra alam. Then, kteowg mula rapat sebab satu floor ngan dia selalu terserempak nak g toilet. Kebetulan satu jabatan sambung belajar, kat situ lg mula rapat. Geng partner in crime aku. Dia yg aku cari bila nk killing time. Senang cakap aku mmg selesa ngan dia, nak bercerita problem pon comfortable. Ktewg sentiasa share story. Aku rasa selamat bercerita dgn dia, dan dia pon rasa selamat bercerita dengan aku. Even dia dah kahwin pon, kteowg akan saling update bile teringat satu sama lain atau tgh free mesti datang melawat. Maklumlah, rumah sewa pon sebelah blok jek. Rumah sewa aku ni pon dia yang tolong carikan. Nampak tak betapa istimewanya hubungan sisterhood kteowg, sbb tu dia istimewa pada aku. We always support each other.
 
Ini antara bukti even kalau kahwin pon bukan halangan untuk berjaya genggam phD okay. Dia live simple life ngan husband dia. Anak sowg lelaki and insha allah tunggu yang kedua. Tu la kemanisan dalam berumah tangga waktu masih belajar. Suami dan anak sebagai tunjang dan penyokong setia saat kecewa dan putus asa dalam proses nak tamatkan pengajian. Bukan senang wo abeskan phd, lagi pulak sebagai isteri dan ibu dalam masa yang sama. 
 But she make it! She deserve it. Love you, syu! You know you always had my back when you need it.

Yang kedua ni pulak namanya ialah M.Z.M a.k.a. Gundam 
 
Dia ni actually sama fakulti, batch masuk degree pon sama cuma course jek lain2. Pernah kelas sama tapi tu pun xperasan sangat kewujudan dia, tau pun sebab kenal beberapa geng dia tu kawan dengan aku. Officially berkenalan dengan dia masa dia jadi Research Assistant (RA)  supervisor aku gantikan member aku. Kerja RA tu adalah indirectly bantu projek research aku dan member aku sebenarnya. Maklumlah perempuan, kudrat terhad buat kerja ladang ni.  Dia ambil kerja RA tu pun sementara nak tunggu kemasukan sambung Master dia yang semester berikutnya. 

Ingat lagi, waktu mmber sowg tu nak berhenti kerja RA tu mmg request dia yang rajin, sporting dan gila2 sikit, jangan skema. Pastu dia ckp, dun worry si pengganti ni ad semua tu ciri2 yg dikehendaki termasuklah suka karok, 😂 (serious xrequest yg tu pon, tu la name geng sekepala, tau preference). Igt lagi waktu pagi berkenalan dgn dia as a RA. First impression tu mmg ke laut sikit la, sbb len benar observation aku dgn yg mmber aku cerita. Ok fine, dont judge a book by its cover. Aku tgk nama full dia kat borang RA, Mohd Zulhilmi Misrol. Pastu member aku cakap panggil dia Emi. Aku reluctant nk panggil nama tu macam panggil kawan pompuan plak. So dia ckp panggil Gundam je (dgn sebutan kat blkg tu bunyi gun-damn karakter anime jepun tu), sudahnya aku cakap aku panggil dia Gundam dengan sebutan baku terus, tak sedap plak panggil damn tu. Terus lekat panggilan tu kat dia, so sape panggil dia dgn nama Gundam sebutan baku tu dr aku la tu knl hahhaa. Byk kejadian yang aneh2 berlaku antara aku ngan dia sehingga aku end up selesa and rapat ngan dia. Nanti ada kesempatan aku akan cerita slot khas untuk relationship aku ngan besties2 aku.
 
Waktu dia masuk master pon ak dah rapat ngan dia, so aku tau byk jugak la perjalanan master dia. Gundam ni orangnya ada vision utk masa depan, sgt serious dalam buat sesuatu and he will go for it, tak mudah patah semangat, knowledgeable, tak kedekut ilmu tapi satu yang aku kurang suka pasal dia ni ialah dia suka compare dia dia dgn org len yang akan buat self-esteem dia rendah, aku tak suka tgk bila konfiden diri dia rendah, aku sll tekankan benda ni kat dia, hopefully by now he should stop comparing by realizing he's a diamond now. He deserved a master scroll after all the hardship. Walupun the world against him, I always there for him. Wish all the best for him. Tahun depan, insha allah akan smbung phd dia kat Kasetsart University. I hope that he can always finish on time if he focus on what he is doing while exploring Thailand. I trust him on that, please behave! 
Dia kata nak cari bini siam, hurm nak jek aku cakap, bini tu mmg dah ad utk ko kat Luh Mahfuz, so xyah nak cari2 peningkan kepala. When the perfect time the two heart meant for each other will finally meet. Silap haribulan cari jauh2, rupanya significant other sejengkal jek jaraknya (maksud aku jodoh yg tak disangka2 okay). 

Turn aku bila? Coming soon!!
 
Doakan semoga dipermudahkan urusan oleh Allah. Dah pre convo dah pun. Hanya Allah tahu betapa likunya perjalanan phD aku, nobody know, so dont dare to judge!

Happy Graduation day to all.
Keep moving forward people!

No comments:

Post a Comment