Monday, December 5, 2016

Busy Week As a Part time Teacher

Salam dan selamat ber'monday blues', silent reader!

Aku mmg tak berkesempatan nak monday blues sebab hari weekdays dan weekend aku minggu ni sangat full. Hari ni aku ada kena mengajar kelas intensif cuti sekolah pada sebelah pagi dan ptg pula part time cikgu taska. Nampak x gigih cari duit untuk tampung hidup dengan ekonomi yang xmenentu ni. Yang penting selain dapat duit, aku happy buat apa yang aku buat tu. Mengajar tu dah jadi 'mainan' hidup aku, tambahan lagi aku mmg tak reti nk duduk saja, mesti ada jek aku nak buat untuk full fill masa lapang. 

Dah jadi kebiasaan bila cuti sekolah bulan disember aku mesti join kelas intensif dekat Pusat Tusyen Murid Elit di Saujana Impian, Kajang. Rasanya dah almost 4 tahun aku mengajar kat sana. Bestnya kelas intensif ni sebagai tenaga pengajar kau boleh revised balik semua subjek, share teknik belajar dan pengalaman masa jadi student dulu. Kat situ, ko boleh inspired student ko. Student yang join kelas intensif tu pulak dari latar belakang sekolah yang berbeza. So mmg mencabar skill pengajaran kita sebagai tenaga pengajar bagi memastikan ilmu yang disampaikan tu diterima oleh student sbg input yang jelas difahami. Tapi mmg seronok mengajar kelas intensif berbanding kelas2 malam biasa. 

Seperti biasa, sesi pengenalan aku dengan student aku akan kenal nama, latar blkg sekolah dowg dan result terkini untuk memudahkan aku teknik pembelajaran yang sesuai bg semua student dalam kelas tersebut. Penekanan aku lebih kepada tanamkan minat kepada belajar sesuatu subjek tersebut by learning it in a fun way. Aku cakap kat student yang "no short cut in learning process, u have to learn all the way but when you have master the basics then automatically u will find out the short cut". Paham x, sila hadam satu per satu quote aku tu.

Hari ni aku kena skip kerja taska sebelah petang aku sebab kena cover rakan sekerja aku, dia admmited to hospital. Kerja2 last minute tu mmg orang yang kenal aku percaya boleh pas kat aku. Nasib baik subjek yang aku biasa mengajar. Aku mengajar sains, matematik, biologi, matematik tambahan dan english.  Maka seharian aku mengajar. Mmg x dinafikan mengajar ni penat dan cepat lapar sebab ko mengajar berdiri, ditambahkan lagi nak berfikir dan bercakap at the same time.

 
Pastu feedback pun penting untuk performance pengajaran kowg. Alhamdulillah setakat ni mmg student give positive feedback dgn pengajaran aku, tapi kadang2 sedih gak sebab bila time exam x semua yang performed well 😥. Tu baru feedback daripada tenaga pengajar separuh masa, kalau cikgu tu lagi besar pengorbanan dan besar harapan dia pada murid2 yang dia curahkan ilmu tu kan.one thing yang aku respect kat student kelas intensif aku tu, dowg hormat cikgu and very thankful dgn pengajaran yang ko bagi walupun untuk sementara waktu tu. Good attitude!

Ok dah penat menaip. Penat mengajar tadi pon belum hilang sampai berdenyut2 kepala ni sebab ptg td mmg panas jek dalam kelas tu. So, tq having time reading my journey today. Kesian, hari ni ramai cari kita masa mengajar td, tak menang tangan dah reply msg and jawab fon yang tak terjawab tadi. Harap maaf sebab kita mmg busy minggu ni 😂😂. 

 
Teacher rindu la dgn budak2 ni, 3 hari x jumpe. Kita jumpa esok ptg ye. Kat taska kita hot teacher, kat tmpt tuition kita jd hot sister sebab orang sll konfius kita kita ni student ke teacher. Lols✌🏻️

No comments:

Post a Comment