Saturday, October 15, 2016

Random Talking about Morning Exercise

Salam ceria, semua!

Pagi Khamis lepas rasa best sangat sebab dah 3 hari berturut-turut bangun pagi konsisten kul 5 pagi, lps tunaikan kewajipan peruntukkan masa dalam 25-40 minit untuk exercise. Dah lama juga, badan ni tak konsisten dengan exercise plg kurang pun seminggu mesti 5 kali. So aku tumpukan pengawalan makanan yang aku ambil untuk maintain brt bdan xmenaik. Memang diakui, pengawalan pengambilan makanan menjamin penurunan berat badan aku tapi aku rasa badan tak 'fit'. 

So, aku bereksperimentasi dengan badan aku mengikut kesesuaian masa yang ada dan jenis senaman yang sesuai. Ak dah mula berjogging 2 minggu lps at least 3 kali seminggu (20-45 min slow jog) tapi disebabkan kekangan masa dan ketiadaan kawan yang boleh teman, jadi ak rasa jogging tak sesuai. Mungkin boleh jadikan 2 kali seminggu pada hujung minggu utk jogging. 

Exercise yang aku pilih kali ni fokus kepada kardio jugak macam sebelum ni tapi yang ni suggested by Kevin Zahri dengan sedikit modifikasi Tabata Workout. Fokus senaman adalah seluruh badan. 

Setiap cycle: 8 steps (boleh je stp cycle tu nak buat repeatition yang sama atau steps yang berlainan) setiap cycle rest for 1-2 mins before continue next cycle

Setiap set: 20 saat
Rehat antara set: 10 saat

Suggestion steps:
1) Jumping jacks
2) Steps ups
3) Push ups
4) Triceps dips
5) Squats
6) Lunges
7) Butt kicks
8) Russian Twists
9) Crunches
10) Planks
11) Scissors kicks
12) Jumping rope
13) Mummy kicks
14) Downward Dogs
15) Sit ups
16) Burpees
17) Mountain Climbing
18) Upper body circling (front)
19) Upper body circling (reverse)
20) Bridges
21) Side lunges
22) Close feet squats
23) leg lifts
24) Skating

And then, continue buat lifting guna dumbell 2-3 lbs untuk toning hand muscle. 

Cukup la 20-40 mins senaman. Peluh yang keluar tu jadi kepuasan and rasa badan sangay ringan.

Video utk time interval steps kat atas





Ni video untuk lifting.

And ni bonus utk para pembaca, dpt dengar and lihat aku bebel padal exercise and so on



Bagi yang baru buat cardio exercise ni mgkin sedikit penat and muscle sore, jgn stop dan teruskan bru bagi impak. Kowg akan rasa bdn kowg fit, tak delah picit2 lembik sana sini, hehhee.

Actually jangan push to the limit tau, tau had keupayaan bdn. Exercise meant to be fun bukan stress. Brisk walking pon dikira excercise. Naik tangga dan park kereta jauh2 pun salah satu exercise. Yang pntg fun and keep fit, tau. Tapi jgn la lps tu menta darah. Ad masa leh reward diri dengan makanan yang best2 dan high kalori.

Ok, stay healthy and keep fit!

No comments:

Post a Comment