Saturday, October 22, 2016

Kisah buku kelepet

Tahu x kelepet tu apa?

Tu yang aku define as kelepet.

Tapi maksuf sebenar kelepet ialah..

So, boleh la aku apply kan perkataan kelepet tu di buku atas kertas ye.

Dalam urusan mendidik, arwah ibu berperanan lebih daripada ayah. Oleh sebab demikian, kami adik beradik rapat dengan arwah ibu walupun arwah jenis tegas dan kuat membebel. Aku masih ingat macam mana arwah ibu didik kami adik beradik, penuh disiplin. Tanpa rotan, hanya jelingan mata tu dah tahu dia bagi alarm kata 'no' and jangan buat. Kalau buat jugak konfem kena tadah telinga kena bebel. Bebel adalah 'last resort' yang paling kami adik beradik nk tempuhi. Berjela dan lps tu semua kena tembak padahal asalnya silap seorang. Adil dan saksama cara didikan arwah ibu. Dengan secara tak langsung kami adik akan ingat mengingati antara satu sama lain. Dan dalam adik beradik aku yang paling dgr cakap, sebab ak x sangggup nk dengar bebelan arwah ibu.

Pasal kelepet ni, arwah ibu mmg kepantangan dia nmpak buku kami sekolah kami kelepet. Beliau seorang yang cermat, kemas dan teratur maka serba serbu mesti tampak kemas pada pemerhatian beliau lebih2 lagi keadaan buku sekolah. Dah menjadi kebiasaan beliau akan cek schoolbag kami dan selak helai by helaian buku sekolah kami masa darjah 1-3 if ad homework or tak. Of course kalau buku kelepet sikit dia akan bising, selekeh katanya. 

Jadi menjadi tabiat aku kalau nampak buku kelepet2 ni akan nmpak ia sebagai sesuatu yang annoying dan akan akan luruskan helaian tersebut. 

Tapi ada sesuatu kejadian yang walupun aku nmapk kelepet ni annoying tapi aku tak betulkan. Kejadian dia happen waktu aku sekolah agama (darjah 2), guru kelas bercuti maka kami terpaksa join kelas lain. So aku duduk la sebelah seorang kakak ni. Kakak ni dia budak kelas khas sekolah rendah aku, dia jenis 'slow' jadi sekolah agama kalau tak lulus dia kena stay darjah yg sama. Bila time nak buat latihan masing2 keluarkan buku tulis yang warna coklat tu, then aku nampak dia nyer kelepet punyalah byk, setiap helaian kot. Pastu aku tengok kembang semacam jek pages yang kelepet tu, then aku observed jek dr ekor mata aku, rupanya dia suka hisap buku dia. No wonder seat sebelah dua kosong, orang geli kot duduk sebelah dia. Terus aku tak jd nak betulkan helain buku kertas dia. Tak pelah, dia x sesihat kita. Mungkin itu kebahagiaan dia. Dia nmpak normal, suka jek sengih. Berbual pon lambat sikit la dia nak paham. Tapi ak enjoy jek companing orang macam dia. Dengan pendekatan macam ni kita akan cuba memahami keadaan dia.

Tapi kalau orang normal tak reti jaga buku dia.. Kelepet sana sini mmg aku bising. Mana2 student aku kalau buku ad kelepet, ak suruh dia betulkan time tu jugak. Annoying tahu! Hehehhe

Susah kalau ada OCD ni 😅😅

No comments:

Post a Comment