Friday, September 16, 2016

Aidiladha 2016 Kami

Berbeza dengan tahun2 lalu, ayah kata kita sambut raya haji korban dekat kg, mungkin ayah rindu dengan arwah ibu dan nak rasa beraya dekat dengan arwah ibu. Biasanya, kami sambut dirumah JB, semua adik beradik yang berkesempatan akan berkumpul di situ dan ibu seperti biasa kan jadi ketua chef masak hidangan raya dan hanya Aunt Zura satu family akan ziarah beraya. 

So, pagi2 ahad dah bersiap sedia nak memantai (bahasa oghang nismilan bermaksud  persediaan memasak juadah beraya, silap mintak maaf ye). Tak banyak sangat nak buat since, raya haji ni kat nismilan biasa kunjungan dari sedara mara terdekat jek. Tapi banyak juga dgg kerbau yang ayah beli, 7 kg! Pertama kali berpengalaman potong dgg kerbau, sangat fresh, padat dgn dgg dan kurang lemak jika dibandingkan dengan dgg lembu. Macam biasa, bab prepare ni mmg dah jd kebiasaan tugasan aku. Masak belum yakin dengan skala yang besar, masih ada yang lebih layak.


Ni la dgg kerbau yang siap dipotong utk buat rendang. Rendang Wan Sipah mmg terbaik, skunk resepi diperturunkan kepada anak perempuan selaku Aunt Lily aku. 

Nak sedap masak rendang atas kayu api. Tp jenuh la nak tunggu sampai kering. Kena hadap susah dulu la kalau nak sedap kan.


Buluh lemang tu upah orang cari. Satu panjang lemanv tu dia cas rm1.00 siap dengan daun pisang dan masuk dalam buluh, murah! Selebihnya kami buat sendiri. Home made jugak terbaik! 


Tang jaga api nak bakat lemang ni yang payah sikit. Tak semua sabar dan pandai jaga api. Lemang bakat dengan bara api jek. So lelaki2 nismilan yang pandai jaga api bakar lemang ada added value untuk ciri2 calon lelaki yang dikehendaki oleh dagho2 nismilan. Nak ke berlakikan oghang nismilan? Hehehe


Sudahnya ni yang sempat capture. Rendang kobau nasi impit dan kuah kacang! Actually feveret ak cukup ngan kuah kacang dah heaven. Sedih tak dapat berguru ngan arwah ibu resepi kuah kacang. Satu realiti yang ak kene terima, ak xde peluang rasa masakan ibu lagi. Titik! Kami sangat rindukan masakan ibu! So, korang yang ada ibu tu nikmatilah masakan ibu kowg selagi berkesempatan. Belajar la resepi apa yang patut.


Keluarga kecil kami.


Kami dengan ayah


Ayah dengan menantu2 nya. Bakal menantu lagi dua orang mana? Krik krik......


Ayah dan cucu2 nya.


Bila mana semua x sedia camera roll on! Candid!


Aku dan kakak, eh silap adik perempuan.


Niece yg sulung, Airis. Manja na


Nephew sulung, Rayyan. Ni kes nmapak eskem terus xkeruan. 


Second niece, Aura si mata bulat! Nama dia Ixora tang mana Aura pon xtau la. Hehheh


Cousin yang selalu dibuli and exclaimed kita ni demand sedangkan kita yang keluar duit bayar.


Time to back to reality life.

Tahun depan nak ajak ayah buat korban kat negara lain dimana orang2 susah nak dapat makan dgg sambil2 melancong kalau ada rezeli. Insha Allah!

Salam Aidiladha semua.

No comments:

Post a Comment