Friday, October 19, 2012

I am a Morning Person!

Assalammualaikum dan Good morning, sleepy-head sekalian!


I am a typical girl who usually wake up early in the morning which they called it as a morning person. This remind me of the FB questions 2 years back asking my friend, Syahirah about "how can u described M?" and she answered that "she's a morning person because I always get to see her online in the morning". I found this very funny though. How in the earth that answer can pop-out in her mind? But then, I couldn't agree more with her. Definitely, I am a morning person. Nak tau kowg morning person ke x, cer try kuiz ni.


and my score is 28 which is

"Rise and shine. You tend to be a morning person and like to rise relatively early and not stay up too late. You don't cope very well when your sleep pattern is distrupted."

Hell yah, it was soooooo true! Aku kalau bangun lewat jek dari kul 7.30 am, it was taboo dah pada aku. Mulalah gejala dizziness. Everything will getting mess up then. Mungkin sebab dari kecik aku dah terbiasa bangun pagi, kalau bangun lewat mula la wat "muka tak siap". Antara adik beradik aku pon, aku yang paling senang kene kejut bangun pagi. My mum just called my full name "Qistina Aisyah" (bukan nama sebenar bagi tujuan keselamatan), pop! Aku terus bangun. Bertuah la sapa dapat aku jadi anak dia. Tak payah nak bazir2 air liur, sampai sakit2 tangan, sepak terajang and simbah air semata-mata nak kejut bangun pagi. Nazab nak kejut orang pagi-pagi ni. Orang selalu susah nak bangun pagi ni konfem culas solat subuh la tuh. Tak pon selalu subuh gajah (peringatan untuk diri sendiri jugak ~_^)


Normally, pagi-pagi dah jd rutin harian brisk-walk kat kawasan riadah berdekatan ngan kolej aku. Biasa orang jog or riadah petang2 tapi aku prefer pagi sebab:

1) Tak panas sangat and cahaya matahari sebelum kul 10am adalah sumber vitamin D yang baik untuk kulit kita. So, tak perlu la nak tepek sun block ke fair and love ke, natural product is the best. Hehe

2) Breeze air. Kandungan oxygen yang dibebaskan oleh tumbuhan waktu pagi  lebih banyak dan tidak tercemar (lupe la tu pasal proses photosynthesis). Baik untuk paru-paru dan otak kita.

3) Bagus untuk santapan a.k.a cuci mata (the best part). Terus terang aku katakan bahawa aku adalah pecinta keindahan. So, daripada pokok, haiwan hinggalah manusia aku suka ushar (sambil angkat kening double). Disebabkan pagi-pagi tak ramai orang yang jog or jalan2 kat situ, so boleh la syok sendiri nak excited, "wah, cantiknya burung tu!", "eii, banyaknya ulat bulu", or "pergh, hensem seh mamat ni..leh pasang umpan ni buat2 jatuh".. hehehe Apa salahnya kalau dapat killing 2 birds with 1 stone kan? Kot la boleh wat stok suami kan (baguih na boleh bangun awal pagi mesti solat subuh ye dok). Haha, neway that;s beyond my style. Aku passed by budak pompuan pon aku tengok bawah ni kan plak lelaki kan (terbukti bahawa aku ni pemalu..kuang..kuang..kuang). dan biasa route aku mesti berlainan direction berbanding orang-orang lain sebab aku kan unik.^_^ (sebenarnya sebab tak suke orang ikut ak dari belakang, hahaha). 

Kantoi curik buah!




Tenang jek kan pagi-pagi. Ingatkan tak der orang, tu yang menggedik capture pic. Tetibe ada plak sowg mamat ni passed by. Pergh, malu sebakul aku kat situ (teruskan jalan dengan muka sehinggit). Konfem kene chop budak bimbo. Hahaha, ada aku kisah!


Pastu balik kolej, bersihkan diri, bekpes and leh sambung wat keje (ni online jek lebih bukan wat keje pon) sampai la mata berpinar tengok lappy kan. 

Biasalah, morning person ni tiba waktu tidur dia akan tidur. Kalau lambat jek, tu yang mula hangin sampai kepala. Kalau dulu, kul 10.30pm tu dah kira lewat dah tu. Aku ingat lagi sowg bro yang memang close ngan aku kalau kiteowg ada meeting club yang abes lambat, dia mula risau. Sebab automatik muka aku and member aku yang spesis tidur awal ni mula buat muka toyar (kalau org tengok pon mcm nak bagi pelempang laju2 guna 2 tgn, hahaha). Terus dia surrender either dia abeskan meeting awal or dia dismissed kan ktewog awal (al-maklumlah, adik2 kesayangan+orang penting club). And lagi satu insiden yang biasa berlaku pada aku as a morning person, kalau pergi ngan member2 tengok muvie 10++pm ke midnight, konfem aku mesti terlelap punya. Member2 nak leh paham dah. Ubat mengantuk adalah tidur. So, tidue la secara berhemah kan.

Ok, that's it for now. Konfem kowg pon nak terlelap gak baca entri aku kali ni. Like I care! I am just and ordinary person who love to share the story. Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari kekhilafan diri sendiri. Selamat menjadi morning person, peeps

Adios and peace yah!

"The wise leads a life without insulting or harming others"

p/s: This morning I just received  bad new from my dear friend that her father passed away due to sudden heart attack! Birth and death is a cycle of life. It's strengthen yourself to be virtuous khalifah. There's always come a rainbow after rain. You don't even know what the future hold. Everything happens for a reason. Condolences to her and her family and be strong. I'm praying that her decease dad will be placed with the beloved devoted. Al-fatihah!

No comments:

Post a Comment