Wednesday, October 3, 2012

Aku dan Tisu!

Assalammualaikum dan salam pagi yang ceria!

Haha, aku mmg suka update entri pepagi ni lepas bangun tido sebab tengah fresh. Akal, emosi, tindakan dan kewarasan masih stabil dan synchronize. Sebab tu lepas subuh jangan bantai berselubung balik kerana pada ketika ini la kita paling seronok buat kerja dan tahap pemfokusan kita berada dalam tahap yang tinggi. Sebab tulah kebanyakan office hours start waktu pagi, senang nak fokus wat kerja. Sayang seribu kali sayang, peluang yang ada disia-siakan dengan ambil masa yang lama untuk bersarapan. Kul 8pg dan sarapan, pastu kul 10pg kuar sarapan lagi. Opss, terasa ker? But it's the reality. What do u think u being paid for? Makan? Na ah! Re-think, people! Nilai integriti dalam masyarakat kita semakin merundum. Start changing with a small step to lead big success! Dah macam slot motivasi la plak.

Memandangkan pagi ni aku x boleh nak brisk walk 45 minutes spt pagi-pagi yang biasa menghirup udara yang segar sambil mencuci-cuci mata, maka di hadapan lappy ini jua la aku bertekad menekan papan-papan kekunci dengan jemari-jemari yang tak berapa nak runcingnya mengemaskini entri. Wah, aku mmg dah lama perasan yang aku ada talent buat novel. I think I should start doing one! hahaha, kalau published kat market ada ke orang nak beli? Silap bulan masa submit kat publisher pon kene reject. @_@ Opss, positive thinking, it's still early to make judgement!

Okay, let's get into the real part. Selalunya la, bangun pagi-pagi aku selalu sneezing! They called it SINUS. Memandangkan aku allergic pada asap, habuk-habuk, bulu-bulu dan perubahan cuaca yang drastik, thus aku mudah bersin2 where it a body defense mechanism to counter back the issues. Tu yang keluar cecair TIDAK BERWARNA yang kelikatannya range from kelikatan air sehingga gam (gam yang biasa kita guna utk tampal2 tu). Saja jek aku uppercase tidak berwarna tu, mesti kowang bayangkan yang kaler warna ijo and kuning tu kan kan. Imiginasi terlampau! Dan terma yang gunapakai bagi gejala tersebut adalah runny-nose atau running-nose. 

 Bagi penduduk-penduduk di luar Bumi, this is what we called Sneezing. Actually nak sneezing pun ada cara dia, bukan main 'taram' (hentam/ membuta tuli) jek. Sebab the pressure yang encounter during sneezing sangat tinggi and cause damage to your internal organ. That's why, masa sneezing tu kowg kena lepaskan, jangan block your nose and mouth, untuk rendahkan force tu (it's all about physics, hehe). Tapi adakalanya aku akan blocked nose aku supaya x jadi bersin or kurangkan bunyi "hanchhhuuuum" tu. Malu wooo, jatuh saham aku bersin kuat-kuat ni. Tu yang selalu kawan2 cakap aku comel kalau bersin sebab bunyi "hachik" jek dalam 1 harkat. Tapi, make sure cover la sikit mulut so nampak sopan sikit and x de la penyebaran virus pada orang lain. Ingat lagi waktu aku kecik-kecik dulu, cikgu aku cakap kalau bersin tu cover mulut sbb bermillion virus keluar. Betul ke tidak pun dengan innocence nya aku terima bulat-bulat. Kecik-kecik kan kita dengar cakap cikgu. Semua cikgu cakap betul. So, teachers out there be careful what u say to student. To them you are their role model.

Bila dah tak tahan sangat sebab bendalir tu asyik mengalir je (kalau tidak, tak kan dipanggil runny-nose kan), aku sumbat tisu macam pic kat atas tu (macam aku tengah buat skunk masa menaip ni). Mana tahan, duk mengeleset-mengeleset jek, boleh melecit hidung aku yang comel ni. Harap maklum ek, hidung aku bukan hidung bawang (x dela macung sangat dan x la kembang or peset, sedang2 jek, and I have no idea y i have to mention about this). Ni semua sebab Mr. G la ni, ada ke patut dia berani kutuk idung aku yang comel ni dengan reason pakai spec 3D asyik terlondeh jek. Wah, memang tak diam diri la aku kan, maka kutukan harus dibayar dgn kutukan. HAHAHA!


Dan pada ketika inilah, tisu sangat-sangat penting dan menjadi sahabat yang setia.  Tisu yang kepul2 tu bukan sebab aku nanges tapi sebab runny nose aku. Air mata aku kesat pakai baju jek. Haha

Biasa aku beli tisu jenama KLEENEX sbb: 
1) Quality paper tissue di mana sebasah mana pun tissue tersebut dia x mudah koyak and berdebu-debu. Siapa yang allergic ngan habuk dan debu, this quality of tissue is highly recommended. 
2) soft tissue material, good for sensitive skin like me, hahaha
3) Come into cute, colourful, attractive and various size packaging boxes depend on the purpose you needed like in car, toilet, handbag or room. Tu yang menarik minat aku kerap guna tisu tu walaupun x perlu pun pakai.
4) With all those qualities above, the price is quite cheap and reasonable 

By the way, aku bukan wat partime untuk promote tissue Kleenex ni pun. Tapi kalau ada advertiser Kleenex nak jadikan aku duta Kleenex, konfem aku tak tolak! Konfem jualan Kleenex lepas ni, melonjak-lonjak, sampai boleh bagi bonus 3 bulan gaji kat pekerja-pekerja dia ( double dari peruntukan Najib untuk sector awam punya bonus, weeehooo). Kidding! Benda-benda baik, elok share kan. Sharing is caring and modesty, friends!

Okay, enough entry for now, gotta catch up with my paper thesis and on-going-plan-proposal for the final part of my research. Wish me all the best. Need to be on the track sooner and pursued my doctorate next year! X sabar nak berbakti pada diri, keluarga, bangsa dan negara. Keep praying for my success and support me as well!

Just for gag: I'm just using the last piece of 50 sheets 2 ply tissue Kleenex tissue in 2 hours time before taken out the new box. Just like Mr. G said, "you bought the tissue just for ur hingus". LOLz!

No comments:

Post a Comment