Wednesday, January 16, 2013

Reason Y I am wearing Baju Kurung


Assalammualaikum and Happy Tuesday, peeps!

Situation:

This morning, I wore a sea-blue color Baju Kurung with Pink Hijab. After I set foot in the parking lot, backpacked my bag and held a bundle of my friends' reception invitation cards (dah biasa dah jadi posmen on their behalf to invite the other friends) move towards the graduate room. On the way heading to the room, I met a lot of people like lab staffs and my colleagues (nak wat camner, well-known figure..kidding), then we exchange greetings and smile! 

As expected, these are the common comments I received if I wore a Baju Kurung from these people-->"Sweetnya", "Ayunya", "Cantik dia", ""comel" and so (nasib baik kulit muka sawo matang yang pale, tak nampak aku blushing, hukhuk). Kalau dulu, aku rajin gak menjawab, "apa gunanya sweet and ayu kalau jalan pon bersepah", tapi sekarang aku hanya membalas dengan senyuman yang paling manis walaupun kurang menawan (nampak tak proses kematangan yang berlaku di situ?). But this morning, surprisingly their comments went a little bit unexpected:

1) Makin cantik, dah nak kahwin rupanya
2) Patutla dah lama x nampak, prepare nak kawin ek?
3) eh, nak kahwin ker?

Tak terpempan sekejap plak aku kan kat situ. Satu orang cakap mungkin leh ingat dowg bergurau. Kalau dah tiga empat orang means that must be something going on with u, pal! Pastu cepat2 aku tilik apsal dowg cakap sedemikian rupa? Dan aku baru tersedar, dah la pakai baju kurung cun cun then ko bawak plak kad kahwin member ko yang sebundle tu ke hulu ke hilir macam nak menjemput orang. Haish, menyesal plak aku tak letak kat dalam beg aku. So silly! Pastu jalan sengih sowg2 plak cm orang mental. Haha!

Memandangkan dalam field aku ni memerlukan aku untuk bergerak aktif so memang pemakaian baju kurung adalah pilihan yang terakhir dalam list dan kowg akan umpamanya sedekad sekali la baju kurung melekat kat badan aku. Aku lebih selesa berseluar jeans dan berT-shirt. So kat sini aku nak sum up, persepsi orang sekeliling aku kalau aku pakai baju kurung:

a) Ada event tertentu yang pastinya rasmi ataupun kenduri kahwin
b) Ada presentation
c) Pergi interview
d) Dah bekerja
e) Last but not least, nak jemput orang untuk majlis kahwin sendiri (awkward!)



 
This is the Baju kurung I wore this morning. What I saw is the typical me yang selalu berbaju T-shirt and jeans. Walaupun aku tenung 10 kali pon, it is still ME like usual. Betullah, "beauty is the eye of the beholder" which is the definition of beauty is subjective to everyone. Sesungguhnya, kecantikan itu bersifat sementara dan manusia adalah secantik-cantik kejadian.

......and the reason why I wear Baju kurung are:

a) Bila ada event rasmi and penting yang memerlukan pakaian formal dan beretika, Baju kurung is the only option
b) Bila dah muak atau Tshirt and jeans out of stock (basuh)
c) Bila malas nak menggosok baju. Ada beberapa baju kurung aku yang tak memerlukan aku membuang masa untuk iron
d) Untuk tampil matang. Lately, aku akan pakai baju kurung pergi mengajar tuition supaya penampilan aku nampak matang (dan supaya student respect aku and tak ngorat aku, ahhaha). But it seems doesn't work out for me untuk tampil matang.. Haish!
e) Aku akan pakai baju kurung bila aku rasa aku ni dah terlebih jantan. Bagi aku, pemakaian memberi impak pada penampilan seseorang. Secara konsepnya, bila kita berbaju kurung, kita akan jalan dengan lemah lembut, sebab itu Baju kurung adalah antara baju tradisonal orang Melayu dimana orang Melayu penuh dengan adab kesopanan. Haha, memandangkan aku lebih menekankan keselesaan, makanya padanan Baju kurung aku adalah dengan selipar ataupun sneakers. Cool kan!

Okay, that's it for this time. See you people in my next entry. 

p/s: Entri ini penuh dengan sifat syok sendiri yang tidak baik untuk bacaan orang yang mudah mual-mual. 

" An image is not simply a trademark, a design, a slogan or an easily remembered picture. It is a studiously crafted personality profile of an individual. Thus, always be yourself, express yourself, have faith in yourself, do not look out for a successful personality and duplicate it! Have your own label."

Peace and Happy, people!

No comments:

Post a Comment