Friday, April 20, 2012

SARDIN oh SARDIN!

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia, viewer!!


Jeng..jeng...Jeng...Aku bukan nak wat promosi "Jom, makan sardin" secara besar-besaran sempena Hari Sardin Sedunia, Duta Ikan Sardin Ayam Brand jauh sekali (kalau kompeni Ayam Brand hire aku jd Duta dowg konfem meletup uolllzz, perasan..hehehe). Sesungguhnya, aku hanyalah insan biasa yang craving pada ikan sardin. Wajarkah aku dipersalahkan?  

Punyalah 'sangkeng' (bahasa jawa meaning sanggup) cari lauk sardin, pukul 10.30am dah turun kafe kolej. Tup tup bertapak jek kat kafe, berapa kerat jek gerai yang bukak bisnes. Dalam 3 gerai yang berniaga tu, satu pun tak der yang jual lauk sardin (memang menguji keimanan sungguh, mengucap panjang la jugak). Alahai, macam nak hantukkan kepala aku kat dinding jek rasa, macam  mana pulak aku boleh terlupa yang sekarang seminggu cuti mid term sem. Dengan iman yang senipis bawang ni, beli jugak la lauk lain (dah tak der rezeki, tapi penghuni tumpangan dalam perut ni kena jaga). Tapi memang sepanjang balik ke beli dari kafe, berjela jugak la aku membebel, sowg2 pulak tu (mmg pysco la minah ni).

Ikutkan boleh jek masak sendiri. Bukan susah pun nak masak, tutup mata pun boleh tapi tapi tapi kan...geng masak aku oliday 2 minggu okay. Jadi, aku tak der geng nak main masak-masak (alasan cannot go) Sebenarnya, equipment masak-masak ni kat bilik die, aku tak berapa nak suka masuk bilik org kalau tuan dia tak der kecuali cam terdesak tu pun after dapat permission dari dia walaupun kunci dia ada pada aku. Usaha  pencarian lauk sardin tak terhenti setakat itu aje, jadi aku pun ber"massage" dengan auntie aku kat putrajaya yang berbunyi seperti di bawah:

"Salam, auntie. Kalau dalam masa terdekat ni auntie masak lauk sardin, massage ina k. T ina dengan sepantas kilat datang umah auntie. Ina mengidam nak makan, hehehe" and my auntie replied, "okay, my pleasure"

Walaupun massage tersebut mempunyai sifat malu yang sangat tipis tapi demi objektif, mission need to be accomplished! But i don't think I can resist another 24 hours (haila, bersabar la wahai tekak dan perut, tuanmu akan berusaha memuaskan kehendakmu). Memang dah macam muka sardin dah ni.

Kebetulan aku ada set lunch date ngan Mr. G nak makan korean cuisine. Walaubagaimanapun, misi pencarian lauk sardin masih dalam senarai pendek "sticky notes" aku. Malangnya, apa yang kalian boleh expect kalau makan kat food court Midvalley? Ada ke jual lauk sardin? Of course ada tapi tak menepati selera nafsu puaka NORSYALINA RAMLI. Bak kata pepatah yang baru aku reka sendiri " Alang2 dah mengidam, search and shoot for the best!" (meleleh bergelen la air liur aku camni, nak nak kalau teringat masak sardin kat umah....alahai, dugaan anak perantau). So, sambung je la mengadap makan bibimbap feveret aku sambil meluahkan kesedihan tak dapat makan sardin dengan Mr. G (aku story sampai la ke kisah msg aku ke aunty aku, not a single sequel pon aku tinggal). As expected, dia replied "eiiii, sangkeng!!". But the unexpected, he continued "Tu la orang dekat ada, tak nak mintak tolong buatkan". Tercengang-cengang sambil berkerut jugak la aku pikir siapa pulak orang yang dekat, aunty aku pun aku dah mintak tolong. Rupa-rupanya, he meant himself ( ala, suweeetnye...terlupa pulak yang aku ada dia, hehehe). Bukan apa, jatuh la pride dan keeogoaan aku yang memang dikenali tingginya mengalahkan Gunung Krakatua kat Indonesia tu setakat suruh masak lauk sardin kat dia yang bernama lelaki (boleh jek kalau aku masak tapi sebab dengan menggunakan alasan MALAS, mmg rasa muka ni nak buang ke laut jek, hehehe). Aku masih berpegang teguh lagi dengan dogma, "Do it yourself without depending to the other unless you have tried", al kunun nyer akan aku carikan jua masakan sardin di lain hari kalau tak jumpa hari tersebut (endure till the end). 

Scene fast forward>>>>

Tada!!
Mr. G is the guy with his words. That's why he's one of the man in my life that I can bestow my sacred thrust after my father and brother. Hambek ko, sampai dua masakan sardin dia masakkan. Tu ada lagi hati dia nak menambah lagi satu masakan. Speechless 10 seconds! Serius aku terharu dengan effort dia. Mr. G, you are one of the best! Insyaallah kalau aku tak hilang ingatan, I'll compile and drag this till the end of my life. Thank you for making this come true. NYSKL, Mr. G!
2 dishes ni aku melantak sorang-sorang (bukan tamak tapi member2 lain tak available that time) sambil berjurai-jurai la air mata keseronokan (nampak benor hiperbolanya). Finally, perut manyak kinyang, hati pun manyak sinang la kawan. Janji pasni tak der nak buat muka sardin lagi dah!

Teringat petikan dari member aku bahawa lelaki yang hensem adalah lelaki yang pandai masak dan pandai mengemas. Memandangkan aku ada alergi nak compliment orang depan-depan, so here's the thing:

1) Lelaki yang handsome, tak semestinya pandai masak dan mengemas....as long as dia tau masak dan mengemas dah cukup handsome dah tu
2) Tapi bertambah handsome kalau dia masak dan mengemas bukan untuk diri dia tapi untuk orang lain tanpa mengharapkan apa-apa balasan walaupun sepotong ayat pujian
3) Dan lagi handsome, macho and sweet walaupun dikala dia sibuk, dia masih adakan masa untuk masak dan mengemas untuk diri dia dan orang lain kerana HE IS the man with his words

Those quotes are valid Dengan syarat (1), (2) dan (3) bukanlah lelaki yang perasan diri dia handsome dari awal-awal lagi. That's why people says that beauty is subjective! 

Before, ended up my entries I would like to say this to all friends out there, "Many people will walk in and out of your life but only true friends will leave footprints in your heart!". Healthy heart will lead a happy life, friends. Peace, yah!

No comments:

Post a Comment