Tuesday, August 22, 2017

For Fun: 10 Tanda Kalau Anda Tergolong Dalam Orang Ber-IQ Tinggi

Aku terjumpa ni masa tengah scroll FB aku. Meh tgk aku ni tergolong tak dalam golongan ni sebab setiap kali buat IQ test aku selalu dapat tinggi, orang keliling aku pon cakap benda yang sama, siap suruk masuk clever girl lagi. Sorry to say, IQ tinggi tp EQ rendah pon tak awesome gak, kene seimbang.

OK meh tgk kalau betul aku ada tanda2 orang IQ tinggi ke idok, hehehe:

1)Suka tersenyum sendirian
Yang ni mmg ak selalu buat sebab aku ni jenis mudah terhibur dengan gelagat orang sekeliling. Just by looking their behaviour pon aku dah terhibur.

2)Mudah untuk merasa bosan
Yang ni mmg ak tak leh elakkan, walupun aku cepat rasa bosan tapi aku sentiasa adakan pelan kedua, ketiga dan seterusnya utk elakkan aku rasa bosan. Bukan susah pon, dengar music, melukis, tgk movie, on internet, main game and writing blog of course. Kalau cpt rasa bosan ngan orang biasanya aku akan elakkan jumpa orang yang membosankan tu, hahahha

3)Tidak suka jadi terkenal
Hurm, yang ni pon betul gak. Tapi,orang lain yang suka buat aku terkenal sebab aku pon tak tau apa tarikan aku yang buat orang lain suka men'terkenal'kan aku. I cant blame my aura though

4) Suka tidur lewat malam
Up until my Degree, waktu tidur ak mesti 10-11 mlm la paling lewat. Lebih daripada waktu tu, kalau masih group discussion or meeting masih hold lg, aku dah mula tunjuk perasaan. mungkin sebab guna otak overdosed waktu siang, so I really need to rest at that time. After degree bila sambung phd, mmg ssh nak tido ikut usual time, tp bile otak aku dah penat, aku terus tido tak kisah la kul bpe skali pon. Bahayanya kalau aku dah penat sangat and tgh drive, mungkin aku leh terlelap. Dah 2 kali happen tp Allah panjangkan nyawa aku untuk tersedar sebelum crashed. Alhamdulillah.

5) Dilihat aneh
yang ni aku tak leh nak jawab sebab aneh ni adalah terma yang bergantung pada orang. Yang aku tahu, aku ni sedikit berlainan dari orang normal. I just cant be just normal. Cara aku fikir len dari normal people, sbb tu kadang orang selalu anggap aku degil and always want to win. (my bad, mungkin cara aku expressed kan sesuatu tu lain kot)

6) Confident level yang tinggi
Bagi aku confident adalah pakaian yang paling penting dalam mencerminkan diri ko in and out. That's it. Sebab tu walaupun aku dalam keadaan nervous untuk buat presentation or interview, people always see me as confident person, that's the secret!

7)Sukar untuk menghargai orang lain
Nope. Aku jenis orang yang sangat mudah appreciate orang lain. Tapi aku susah untuk compliment orang lain unless orang tersebut betul2 inspired aku.

8)Sukar untuk dipengaruhi.
Aku jenis pendengar tapi agak sukar untuk terima apa yang didengar bulat2 lantas sukar untuk orang pengaruhi. Sebab tu orang kata aku ni keras kepala la keras hati la. it's so lay, as long as aku tak susahkan orang and I am happy, i am just perfectly fine with it

9) Suka bercakap bersendirian
Yes, I have kind of this habit.Kalau tak bercakap secara verbally, otak aku sentiasa ligat berkata-kata. Even my body pon tak terkejar dengan kepantas otak aku berkata2, haish 😆

10) Berbicara dalam bahasa mudah
I prefer to say so. Tapi orang keliling tak semua yang mudah faham apa yang aku cuba sampai kan. Hanya a few of people that I can count, ccan easily understand what I am going to say without elaborate more. Sebab tu tak semua orang yang aku boleh cakap lama dan panjang. 

Jadi adakah aku orang yang ber"IQ" tinggi? 
As I said before, this is just for fun. 
Seimbang kan IQ and EQ yang penting kan, baru leh jadi orang minda kelas pertama!

6)

No comments:

Post a Comment