Sunday, March 11, 2012

New Day, New Spirit!

Assalammualaikum and a very Wonderful Good Morning! ^_^

It will be another 3 hours for Ms Afternoon to peek in (BOOyaH!!) when i reached the library. Okay, jangan buat-buat muke terkejut beruk, I repeat, L.I.B.R.A.R.Y! Setelah hampir 1 tahun lebih aku tak menjejaki kaki ke  teratak pencinta-pencinta ilmu. Masalah ini berpunca daripada hobi pelik yang secara tak sengaja suka menyimpan buku-buku yang sudah tentunya hak milik kekal Perpustakaan Sultan Abdul Samad, UPM sehingga aku tersenarai sebagai antara dermawan yang aktif dalam membuat sumbangan ke akaun library. Nasib baik la jugak nama aku bukan disenarai hitamkan dari memasuki library. Hehehe

Sesungguhnya, aku mempunyai sebab-sebab yang kukuh atas penapakan aku di LIBRARY ini. Bak orang putih cakap, Everything happens for a reason. So, sekiranya perbuatan melakukan sesuatu tanpa sebab atas diluar paras normal atau psychosis (mental disorder).

Sebab 1: Cari SEMANGAT yang semakin meruncing hilangnya
Lately, semangat aku kian hilang seperti air terjun yang mengalir deras. Kalau ader ciptaan boat berhad laju tinggi pun belum tentu dapat menyaingi kederasan arus tersebut (fuhhh, tak beragak nak bermetafora). Technically, apabila seseorang manusia biasa yang sering diuji dengan dugaan demi dugaan, semangat yang dulunya tinggi menggunung mengalahkan altitud ketinggian Gunung Everest pon kan ditarah sedikit demi sedikit akhirnya menjadi dataran. But that doesn't means we can let our guard down without fighting back. The most difficult task is fighting against yourself when your mind spoke despite your heart desired and your body reacted. Thus, i started a move to search and gain back my spirit by doing something that I don't really do before which was going to the LIBRARY. May be, by using this hardcore method will resulted a positive outcome. At least, i give it a try. 

Sebab 2: Memerlukan FOKUS yang tinggi
Sudah menjadi kebiasaan kalau kita masuk LIBRARY kita akan jumpe sign "Please keep silent".  Sudah semestinya persekitaran yang sunyi dan mendamaikan memudahkan kita fokus membuat kerja tanpa gangguan domestik. Kajian berkaitan tentang bunyi telah membuktikan bahawa gelombang yang terhasil di kawasan yang sibuk dan bising adalah gelombang alpha. Gelombang alpha menyukarkan minda kita untuk fokus. Sesungguhnya, di persekitaran yang tenang seperti di LIBRARY, gelombang yang dominan adalah gelombang beta yang memudahkan minda cenderung untuk fokus melakukan kerja. Gelombang yang paling baik untuk pemfokusan adalah gelombang gamma. Tetapi jarang untuk kebanyakan minda manusia boleh mencapai peringkat ini. Biasanya gelombang ini dominan dibawah minda separa sedar seperti ketika tidur. Sebab itu , sewaktu belajar kita disarankan untuk mendengar alunan muzik yang slow dimana ia kan merangsang minda untuk lebih relax berbanding lagu-lagu berunsurkan rock  (gelombang alpha terlebih, hehehe)

Sebab 3: Memudahkan pencarian BAHAN
Bagi tujuan ilmiah, ya LIBRARY adalah tempatnya untuk mencari bahan-bahan seperti buku-buku rujukan, dissertation, thesis, journals, majalah-majalah, newspaper articles dan seumpama dengannya. Susanan bahan-bahan ini telah diatur bagi memudahkan pengguna-pengguna LIBRARY untuk mencari bahan tertentu. Sistem online juga telah dicipta bagi tujuan tersebut. So, tiada alasan untuk orang seperti aku untuk tidak ke LIBRARY, hehehe.

Sebab 4: Boleh CUCI MATA
Sila tekan butang "LIKE" kalau siapa setuju bahawa orang-orang yang datang LIBRARY ni skema and nerdy appearance? Itu adalah pandang yang stereotype!!! I don't need any literal or written documentation to prove that statement, just enough from my observations. Sesungguhnya, aku seronok ushar2 orang tak kira gender sebab bagi aku we can get the answer through observations and it is a part of learning process. Sebab itu, masa kita belajar sains, hipotesis, inference, pemerhatian dan kesimpulan itu ada untuk memberi jawapan saintifik kepada sesuatu persoalan. Gaining knowledge and nerdy or "skema"-look are 2 independent variables and do not correlate to each other. Skema and nerdy hanyalah terma yang digunakan untuk menunjukkan 24 hrs dgn buku-bukunya atau orang yang sangat mengikut peraturan. Actually it is a good thing but they said this kinf of people love to be alone or easily characterized as "anti-social" people. For me as long as they don't give headache to other people, I'm fine with it. But somehow, Nerdy or schematic-looked has now became a fashion. So, the term has no longer valid to be describing as I stated above. Alamak, dah melencong jauh dari isi utama ni. Pokok pangkalnya, kalau duduk kat LIBRARY ni aku suka wat observations and wat conclusion sendiri , pastu ketawa sowg2.. Mmg psiko la kan..hahaha



Berbaloi-baloi pergi LIBRARY untuk kumpul and serap semula semangat selain memanfaatkan masa kowang dengan cara yang efektif dan berfaedah. Alhamdulillah, dengan niat yang betul dan ikhlas setiap yang dikerjakan akan membuahkan hasil yang baik. Tapi haruslah diingati, otak kita mampu fokus utk tahap yang paling tinggi hanya berkesan selama 2 jam. Jadi, gunakan time constraint tersebut dengan bijak. Hahaha, lepas tu mula fikiran merewang-rewang craving for food la, online la.

Sebelum menghabiskan sisa-sisa entri kali ini, here just a wise thought to people out there, "Strength does not come from winning, your struggles develop your strength, when you go through hardships and decide not to surrender, that is STRENGTH"...if you want to achieved the goals of your life, you have to begin with dream and started accomplished it with high spiritual. Every task has its own risks and problems and those can't be solved by the same level of thinking that created them. Be flexible!!

Ok guys, happy reading! Peace Yah..

Just for gag: One friend said to me, " Ader ke lelaki hensem & perempuan cantik nak dtg library?" . So, sape2 yang rasa diri anda hensem dan cantik, buktikan bahawa statement ini salah dan rajin-rajin la menampakkan diri di LIBRARY. Boleh meningkatkan variety si pencuci mata. No offense. Hehehe

No comments:

Post a Comment